تفاوت رزین و نانو آجر

تفاوت رزین و نانو آجر

تفاوت رزین و نانو آجر نما را می‌دانید؟ محلول نانو و رزین هر کدام مشخصات و قابلیت خود را دارند. هر کدام از این دو محصول را می‌توان روی آجر نما پاشید و اجرا کرد. اثر و کاربرد هر کدام از آن‌ها مشخص است. بخشی از این کاربرد متفاوت و بخشی مشابه هم هستند. در مطالب قبل و مقاله‌ای جداگانه در مورد نانو آجر صحبت کردیم. در آن مطلب در مورد نانو آجر، فواید و کاربرد آن صحبت کردیم. در اینجا می‌خواهیم در مورد تفاوت رزین و نانو آجر نما صحبت کنیم.

تفاوت رزین و نانو آجر چیست؟ آیا تفاوتی در کاربرد این دو وجود دارد؟ آیا می‌توان هر دو این محلول را برای نمای آجری استفادهکرد؟ محصولی وجود دارد که هم کارایی هر دو محصول را داشتهباشد؟ یا می‌توان محلول نانو و رزین را با هم مخلوط و اجرا کرد؟ نحوه استفاده و اجرای رزین، نانو یا محلول ترکیبی آن‌ها به چه صورت است؟ ذهن شما با چنین سؤالاتی مشغول شد؟ پاسخ کدام از این سؤالات را می‌خواهید؟ در این مطلب جواب همگی این سؤالات را خواهید خواند.

 

تفاوت رزین و نانو چیست؟

قبل از پاسخ به تفاوت رزین و نانو، باید کمی درباره‌ی هر کدام از این محلول‌ها صحبت کنیم تا بتوانیم تشخیص درستی از فرق بین این دو محصول داشتهباشیم. در تولید محصولاتی همچون نانو و رزین از حلال‌ها و رقیق‌کننده‌هایی استفاده می‌شود که واکنش‌گرا هستند؛ یکی از دلایل پایداری و ثبات در این دو محصول همین موضوع است.

رزین محلولی است که روی سطح آجر قرار می‌گیرد. با پاشش رزین روی آجر نما سطحی شفاف روی آجر قرار می‌گیرد. این سطح تا حدی از نفوذ آب به نما جلوگیری می‌کند. همچنین رزین ضمن جلا دادن و براق کردن آجر نما (و نمای کلی) نور را منعکس می‌کند. این موضوع تا حدی از نفوذ گرمای ناشی از تابش خورشید جلوگیری می‌کند. رزین بیشتر برای براق کردن نمای آجری استفاده می‌شود. البته گفتیم که تا حدی نما را در برابر آب و رطوبت و نیز تابش اشعه‌ی خورشید ایمن می‌سازد.

اما محلول نانو، نانو یک ماده با رنگ روشن یا مات است که نه در سطح، بلکه به عمق و ساختار آجر نما نفوذ می‌کند. این امر باعث تأثیر طولانی‌مدت نانو در نمای آجری می‌شود. این محصول با اثر در ساختار، باعث ثبات آن شده و از نفوذ هر نوع رطوبت به آجر جلوگیری می‌کند. همچنین با استفاده از نانو روی آجر، از نشستن گردوغبار هم جلوگیری می‌شود. مهم‌تر از این دو، آجر نمایی که با نانو آغشته شده باشد، در برابر شوره مقاوم خواهد شد. نفوذ نانو در ساختار آجر نما، ضمن حفظ این ساختار از رشد قارچ و جلبک هم جلوگیری خواهد کرد. نانو تغییری در ظاهر و سطح آجر ایجاد نمی‌کند. به‌طورکلی تأثیراتی که نانو روی نمای آجری می‌گذارد به‌مراتب بیشتر از رزین است.

محصولات رزین برخلاف محصولات نانو در برابر اشعه خورشید واکنش نشان می‌دهند و نور را بازتاب می‌کنند به‌طوری‌که برق می‌زند. رزین‌ها قدرت تحمل بسیار زیادی ندارند و با کوچک‌ترین فشار به‌راحتی شکسته می‌شوند. رزین‌ها در برابر اشعه خورشید نیز مقاومت زیادی ندارند؛ ولی در سوی مقابل محلول نانو کاملاً مقاوم در برابر اشعه خورشید هستند. رزین‌ها بعد از گذشت چند سال استفاده پوسته‌پوسته می‌شود و نمای ظاهری کار را به‌شدت تخریب می‌کنند.

 

فرق نانو و رزین در کاربرد

فرق نانو و رزین علاوه بر ویژگی ظاهری و ساختاری که دارند در کاربرد هم هست. گفتیم که رزین باعث براق شدن آجر و نمای آن می‌شود. البته مشخص است که این تغییر در ظاهر است. این لایه که توسط رزین روی آجر ایجاد می‌شود پایداری و دوام چندانی ندارد. آلودگی‌های مختلف و قدرت اشعه آفتاب باعث از بین رفتن این پوشش و لایه می‌شود. همان‌طور که گفته شد این لایه رزین، پوسته‌پوسته شده و نمای شما را کاملاً زشت می‌کند.

محلول نانو اما چنین مشکلاتی را ندارد. این مایع با نفوذ به عمق ساختار آجر نما، اثری طولانی دارد و به همین آسانی از بین نمی‌رود. از نانو برای جلوگیری از عوامل مختلفی چون شوره‌زدن، ترک‌خوردن (در سرما)، رشد جلبک و قارچ، نفوذ آب و رطوبت استفاده می‌شود. این تأثیر بدون آسیب‌زدن به ساختار آجر نما یا تغییر در ظاهر نمای آجری شما باقی می‌ماند.

به نظر می‌رسد استفاده از محلول رزین چندان معقول نباشد. اما این هم درست نیست که رزین را حذف کنیم. برای تعداد کثیری از افراد مهم است که نما، جلا و براقی نسبی داشتهباشد. اگر اول از رزین استفادهکنید، دیگر امکان استفاده از محلول نانو را ندارید؛ زیرا نانو نمی‌تواند به عمق ساختار و بافت آجر نفوذ کند. اگر هم از محلول نانو قبل از رزین استفادهکنید، اثر براق‌کنندگی رزین با تماس با سطح آجر معلوم می‌شود و با وجود نانو این تماس اتفاق نمی‌افتد. پس اگر کسی بخواهد علاوه بر اثرات و کارایی‌های مهم نانو، نمایی براقshiny  داشتهباشد، چه کاری باید انجام دهد.

 

محلول نانو رزین، یک محصول ترکیبی عالی

تفاوت رزین و نانو را برای شما توصیف کردیم و کارایی هر کدام را به شما گفتیم. برای داشتن یک محصول که قابلیت هر دو محلول را داشتهباشد، محلول نانو رزین را به شما معرفی می‌کنیم. این محصول در بین محصولات آجر محک تهران هم وجود دارد. با پاشیدن این محلول ترکیبی می‌توانید علاوه بر افزایش مقاومت نمای آجری، عمر مفید آن را بالا ببرید و نیز جلای نسبی به نمای خود بدهید. نانو رزین با هزینه‌ی بسیار کمی قابل‌تهیه است و وجود آن در اجرای نما از بسیاری هزینه‌های ناشی از نگهداری یا تخریب نما جلوگیری می‌کند. پس معقول نیست که از اجرای آن غافل شوید. در ادامه نحوه و چگونگی اجرای آن را روی نما را برای شما در ۴ مرحله وصف می‌کنیم.

 

اجرای نانو رزین روی نما

پس از دانستن فرق نانو و رزین، بهتر است نحوه اجرای آن را هم بدانید. اجرای محلول نانو، رزین یا نانو رزین نما و پاشش آن روی نمای آجری، در ۴ مرحله به‌راحتی قابل‌انجام است و نیازی به هیچ تخصص یا مهارتی ندارد. کافی است با طی مراحلی که در ادامه گفتهمی‌شود، با استفاده از اسپری یا هر وسیله‌ی مشابهی، محلول را روی نما اسپری کرده تا سطح نما کاملاً آغشته شود. با هم این ۴ مرحله را بدانیم:

1.      ابتدا باید از خشک‌بودن و تمیزی کامل سطح آجر نما (از لکه، سیمان و…) یا به‌طورکلی هر بخشی که خواهان نانو کردن آن هستید مطمئن شوید.

2.      محلول نانو، رزین یا نانو رزین تهیه شده را تکان داده تا به‌خوبی مخلوط و تبدیل به ماده‌ای یک‌دست و یکنواخت شود.

3.      گام سوم به پاشش یا همان اسپری کردن نانو روی سطح است. این مرحله باید بادقت بالا انجام شود تا تمام سطح را بهطور کامل تحت پوشش حفاظتی خود قرار دهد.

4.      در آخر پس از گذشت ۲۴ ساعت از پاشش نانو روی سطح آجر و اطمینان از اینکه در این مدت، هیچ آلاینده و رطوبتی بهطور مستقیم روی آن ریخته نشده، می‌توانید نسبت به آزمایش نانو نمای خود اقدام کنید

 

انتهای کلام

تفاوت رزین و نانو تنها مطلبی نبود که در این مطلب از آن صحبت شد. فرق نانو و رزین در ساختار و کارایی هر کدام از این محلول‌ها را به شما معرفی کردیم. گفتیم که اگر ابتدا از هر محلول استفادهکنید، دیگر نمی‌توانید محلول دیگری را به کار ببرید؛ زیرا اثر آن توسط محلول اول خنثی می‌شود. محلول ترکیبی نانو رزین چنین مشکلی را ندارد. ایجاد نمای براق هم باب سلیقه‌ی افراد زیادی است و به واقع در بعضی از آجرهای نما تفاوت بسیار زیادی ایجاد می‌کند.

آجر محک تهران تنها به تولید انواع آجر نما نپرداخته و همواره سعی کرده تا با شناسایی نیاز بازار، پاسخگوی تمام نیاز مشتریان خود باشد. با خرید آجرنما حتماً در سفارش خود محلول نانو رزین را هم اضافه کنید تا در اجرای از آن استفادهکنید. هزینه‌ی ناچیز خرید نانو رزین از هزینه‌های بالا و خسارات ناشی از نگهداری یا تخریب نمای آجری جلوگیری می‌کند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *