نانو آجر چیست؟ | 10 مزیت و 5 کاربرد آن

 نانو آجر نما چیست و چه کاربردی دارد؟

نانو آجر چیست؟ این ماده محلول و مایعی است که برای نمای آجری و بهینه‌سازی آن استفاده می‌شود. شاید بپرسید نانو آجر نما چه کاربردی برای نمای آجری دارد؟ یا اصلاً چه استفاده از آنچه فایده‌ای دارد؟ همان‌طور که از نام آن پیداست، نانو آجر مایع و محلول با ساختار نانو است که برای افزایش عمر نمای آجری در قسمتی که نمای آجر قرار دارد پاشیده می‌شود. این ماده تغییر خاصی در ظاهر آجر نما ایجاد نمی‌کند، اما باطن و ساختار آجر را در برابر عوامل فیزیکی به‌خصوص عواملی که باعث تخریب ساختار یا زشت شدن نما می‌شوند، مقاوم می‌کند. در ادامه جواب سؤالاتی که گفته شد و دیگر سؤالات ذهنی شما دراین‌خصوص را پاسخ می‌دهیم. 

نانو آجر چیست؟ 10 مزیت و 5 کاربرد آن1

نانو آجر چیست؟

نانو آجر چیست؟ محلول نانویی است که با استفاده از دستگاه و لوازمی که امکان پاشش مایع دارند، قبل یا بعد از اجرای نمای آجری روی آجر نما می‌پاشند. تأکید می‌کنیم که محلول نانو هیچ نوع تغییری در ظاهر آجر نما یا نمای آجری شما ایجاد نمی‌کند. اگر به‌صورت موردی اشاره کنیم، باید بگوییم استفاده از این محلول حالات فیزیکی زیر را دارد.

۱. مایعی کاملاً بدون رنگ و بو است.

۲. در ساختار نما و آجر نفوذ می‌کند.

۳. هیچ لایه‌ی قابل مشاهده‌ای روی نما ایجاد نمی‌کند.

۴. با محیط‌زیست کاملاً سازگاری دارد.

 

این موارد را گفتیم تا دراین‌خصوص نگرانی بابت استفاده از محلول نانو نداشته باشید. اما حالا برای شما این سؤال پیش می‌آید که اصلاً چرا باید از این محصول استفاده کنیم. قسمت بعدی را بخوانید.

 

فواید استفاده از نانو آجر چیست؟

واقعاً مزیت استفاده از نانو آجر چیست؟ استفاده از این محصول فواید زیادی دارد و برای گونه‌های مختلف محصولات آجر نما قابل اجرا است. البته برخی این تصور غلط را دارند که مایعی که هیچ اثر ظاهری و فیزیکی روی آجر نما نمی‌گذارد، استفاده از آنچه فایده‌ای دارد؟ بعضی هم تنها از ۱ یا دو مورد اصلی مزایای آن اطلاع دارند. در زیر تمام مزایای نانو آجر نما را برمی‌شماریم:

 

  1. نانو آب‌گریز آجر است. در اصل مهم‌ترین و مشهورترین دلیل پیشنهاد به استفاده از محلول نانو برای آجر نما، همین است.
  2. درست است که نانو آجر نما به ساختار آجر نفوذ می‌کند؛ اما مانع از تغییر رنگ آجر می‌شود.
  3. یخ‌زدگی و در پی آن شکستن یا ترک‌خوردن آجر نما از مشکلات نمای آجری است. محلول نانو مانع از یخ‌زدگی و پوسته‌پوسته شدن آجر می‌شود.
  4. محلول نانو مقاومت آجر نما را در برابر موادی همچون روغن، نمک و… افزایش می‌دهد.
  5. به‌طورکلی آجر نما محصولی است که هزینه‌ی کمی برای نگهداری دارد. محلول نانو برای آجر نما این هزینه‌ی کم را هم کاهش می‌دهد و باعث تمیز ماندن نمای آجری می‌شود.
  6. اشعه و تابش مستقیم نور خورشید باعث تخریب ساختاری بسیاری از محصولات نما از جمله آجر نما می‌شود. نانو آجر عایقی برای این مشکل است.
  7. وقتی مقاومت آجر را از لحاظ مختلف بالا ببریم، عمر نما و آجر هم افزایش پیدا می‌کند.
  8. وجود جلبک، قارچ و… در خاک و رشد آن نمای آجری را زشت می‌کند. محلول نانو آجر نما مانع رشد و پیدایش آن‌ها می‌شود.
  9. بالابردن مقاومت آجر طبیعتاً افزایش کیفیت آجر را در پی دارد. این موضوع بدون تغییر در ساختار و ویژگی‌های آجر است.
  10. برای استفاده از محلول نانو نیاز به هزینه‌ی بسیار کم حتی برای متراژ بزرگ دارید.این محلول بسیار ارزان است.

 

کاربردهای محلول نانو

کاربرد محلول نانو آجر چیست؟ پس از دانستن مزایای محلول نانو، کاربردهای این محصول را بیشتر می‌توان تشخیص داد. به‌طورکلی و باتوجه‌به مواردی که از فواید محلول نانو گفته شد، توجه کنید که هر یک لیتر محلول نانو آجر نما برای 5 مترمربع و پاشش روی آن استفاده می‌شود. کاربرد و دلیل استفاده از محلول آجر نما به موارد زیر ختم می‌شود :

۱. ضد آب کردن آجر و نمای آجری

۲. جلوگیری تز شوره‌زدن آجر

۳. ممانعت از چسبیدن ذرات گردوغبار

۴. ایجاد ثبات برای رنگ آجر و نمای آجری

۵. افزایش عمر مفید نما

 

 جمع‌بندی

در خصوص اینکه محلول نانو آجر چیست، فواید و کاربرد آن برای شما صحبت کردیم. در نظر بگیرید که محلول نانو با محلول رزین (که آن هم برای آجر نما استفاده می‌شود) فرق دارد. در مطلبی دیگر به تفاوت این دو محلول صحبت خواهیم کرد. در دهه‌ی اخیر همواره نانوتکنولوژی به کمک بشر آمده تا با این فناوری انقلابی در صنایع و علوم ایجاد کنیم. در صنعت ساختمان هم این اتفاق افتاده و محصولی چون محلول نانو برای اجرای نمای آجری با انواع آجر نما کاربرد دارد.

برای تهیه این محصول در کنار گونه‌های مختلف خرید آجر نما، می‌توانید با مجموعه تولیدی آجر محک تهران تماس بگیرید. کارشناسان آجر محک بدون هیچ توقعی هر نوع مشاوره و کمکی که در خصوص نمای آجری و اجرای آن داشته باشید به شما خواهند داد. محک با تولید تنوع آجر نما و تمام محصولاتی که برای اجرای نمای آجری لازم است، اعتباری طولانی و قدیمی در بازار محصولات ساختمانی دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *